Els Bassa Rocas i la Ruta dels americanos de Palafrugell
A la casa pairal dels Bassa Rocas, al carrer d'Irene Rocas número 1 de Llofriu, s'ofereix una exposició permanent sobre la famÃlia, la casa —avui centre social i cultural— i els americanos de Palafrugell.
A la planta baixa trobem una presentació de la Ruta dels americanos, amb quinze punts d'interès, que comença a Llofriu, passa per la vila i Calella i acaba al santuari de Sant Sebastià . Joan Bassa havia emigrat a Cuba, era el contacte de molts llofriuencs allà i amb els beneficis dels seus negocis va construir la casa familiar, avui punt d'inici de la ruta. Els seus fills Florenci i Maria Grà cia anirien a viure a l'Argentina i hi portarien a terme una gran activitat en camps com la fotografia, el periodisme, la literatura i la traducció, construint un pont entre cultures.
A la primera planta de la casa hi ha els retrats de la famÃlia, començant per la mare, Irene Rocas, reconeguda especialment pels seus dietaris —dels quals podem llegir alguns fragments— i la col·laboració en el Diccionari català -valencià -balear. En l'habitació on hi ha els grafits dibuixats pels fills, s'indica quins són els seus autors i significat; al costat, s'ofereix un punt d'informació bibliogrà fic sobre els Bassa Rocas i l'inventari del seu fons documental a l'Arxiu Municipal de Palafrugell. Hi podem veure també un audiovisual, a partir de les fotografies i la correspondència de la famÃlia, amb imatges de principi del segle XX de Llofriu, Catalunya i l'Argentina.
Finalment, a les golfes, on hi ha inscripcions a les parets des de principi del 1900 en referència a viatges d'anada i tornada a Amèrica, s'han ubicat plafons subjectats del sostre on es reprodueixen els elements que hi havia originà riament (queviures, objectes personals i de viatge, etc) i es pot escoltar una gravació sonora amb la lectura de cartes enviades des de Cuba, l'Argentina i Catalunya. Les vistes de l'Empordanet completen l'experiència dels visitants.
L'exposició, inaugurada el 23 de gener de 2011, és una producció de l'Ajuntament de Palafrugell coordinada per la regidoria de Patrimoni.


